Mizu /Víz

Mizu – Víz

Japán - magyar képző és iparművészeti kiállítás

az A38 Kiállítóhelyen és a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteményben

2011. június 30 – július 19-ig

 

„Mindenki tudja, aki egy kicsit figyel, hogy nem a folyó folyik át a városon, hanem éjszakánként a város, ez a hatalmas hajó, megindul: a  kötelességtudó, csöndes matrózok felhúzzák a horgonyokat, csörömpöl a sok ormótlan, nagy szemű lánc, és aztán előbb csak lassan, nehézkesen, majd egyre lendületesebben megindul a város, vele hajóznak a környékbeli dombok is, roppanva meghajolnak a fák, megremegnek a tornyok, utazunk, csak a felhők és a csillagok bírják tartani az iramot.

Irány Japán.”

(részlet Kőrösi Zoltán megnyitószövegéből)

 

A víz a témája annak a kiállításnak, melynek gondolata 2005-ben a kyotói Suzuki Galériában született meg: tíz magyar és tíz japán képző- és iparművész munkáinak bemutatása, kiknek életművében a víz meghatározó, központi elem.

2008-ban, a  „A kultúrák közötti párbeszéd európai évé”-ben sikeresen valósult meg első kiállítás Tatán, a Vármúzeumban. A helyszín megválasztása is a téma jegyében történt, hiszen egykor „vizek városá”-nak nevezett Tata, vízi várának különböző tereiben kerültek elhelyezésre a kortárs művészeti alkotások. A kultúrák találkozása, a helyhez-időhöz kötött itthoni kulturális kontextus olyan helyszínt adott a művészeknek, ami lehetővé tette a különleges légkörű kiállítás megalkotását.

E kiállítással igazolást nyert, hogy a kultúrák közöttiség, a globalizált sokrétűség, az elfogadás és a sokszínűség képes egy sajátos esztétikai minőséget és kontextust létrehozni, amiben életre kelnek akár teljesen különböző munkák is. Ebben szerepet játszott a tematika, ugyanis a víz mint téma alapvetően arra a gondolkodásmódra épít, mely nem a kultúrák közötti áthatolhatatlan különbözőségre, hanem az átjárhatóságra, egy feltételezett közös nyelv irányába mutat.

A közös munka tehát nem egy lezárt, befejezett jelenséget, hanem továbbgondolásra alkalmas, folytatható struktúrát eredményezett. Ennek keretében a következő lépés a magyar és japán képzőművészek Japánban megrendezett kiállítása volt. (2010. április Kobe, Kitanozaka Gallery, május Kyoto, Art Center, november Par-Art Gallery, Kyoto). A tematika változatlan, csak a kulturális kontextus az, ami gyökeresen megváltozott, s alakította magukat a munkákat is. Az első kiállításhoz hasonlóan ennek a vállalkozásnak sem szándéka a reprezentatív teljességre való törekvés, hanem az együttműködés eredményeinek felmutatása

Kiemelendő, hogy egy ilyen földrajzi távolságokon átívelő, kiállításokat mint végső produktumot eredményező közös szervezési és művészi tevékenység rendkívül érdekes és jelentős szakmai kihívás mindkét fél számára. Mondhatni, a több hónapos, több éves előzetes munkának ugyanolyan jelentősége van, mint magának a közönség elé tárható végső látványnak. Mindez tulajdonképpen a „mű” részének tekintendő; az említett „kultúrák találkozása” végül is már itt elkezdődött.

Mint a víz, a kiállítás helyszíne és a kiállító művészek névsora is állandóan változik, és minden alkalommal új művek is születnek.

 

2011-ben Budapesten mutatkozik be a MIZU kiállítás-sorozat. A kiállítás június 29-én két helyszínen, a Duna két partján nyílik meg. A Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteményben és az A38 Kiállítóhelyen, melynél nem is lehetne ideálisabb bemutatóhelyet találni ennek a nem mindennapi anyagnak.

 

A megnyitóünnepség 18 órai kezdettel a IX. kerületben egy gyönyörűen felújított Ybl-palotában kezdődik (Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény, 1092 Budapest, Ráday u. 18. Telefon: +36-1-218-7420), ezután kirándulóhajóval szállítjuk (19-20 h-ig) a közönséget az A38 hajóra, ahol az ottani kiállítást is megnyitjuk, illetve Sáry László Kiváló Művész és fia, Sáry Bánk, Erkel-díjas zeneszerző előadásában meghallgathatjuk az erre az alkalomra komponált Halpapucsok vándorlása című művüket.

Figyelem! A kiállítás anyaga július 10-én helyet cserél, és átszállítva a Dunán az addig az Ybl által tervezett falak között bemutatott anyag a XXI. századi A38-on mutatkozik be, illetve fordítva. Ezzel az érdeklődő közönség négy kiállítást tekinthet meg, és megtapasztalhatja, ugyanaz az anyag hogy működik két különböző helyen kiállítva.

 

 

 

Részt vevő művészek:

 

 

Asztalos Zsolt            festőművész

Borkovics Péter          üvegtervező művész

Brückner János           képzőművész

Dörögdi Orsolya        fémműves formatervező

Fujiwara Kazuko        festőművész

Fujiwara Masaki         képzőművész

Giczy Kristóf             grafikus

Hatsuda Hisashi         festőművész

Hibana Haruko           képzőművész

Iwasawa Arimichi      festőművész

Kinugasa Taisuke       festőművész

Kizima Chikako         festőművész

Krulik Ábel                fotográfus

NoguchiChitose         képzőművész

Pásti Nóra                   grafikus

Simon Viktória           fémműves formatervező

Simon Zsolt József     porcelántervező művész 

Szilágyi Erzsébet        szobrász, ötvösművész

Tsuchihashi Akira       porcelántervező művész 

Watanabe Miwako     porcelántervező művész 

 

 

Megnyitó zene: Sáry László Kiváló művész és Sáry Bánk Erkel-díjas zeneszerző erre az alkalomra komponált új műve és annak előadása.

 

A kiállítások megtekinthetők:

A38 Kiállítóhely (A38 Hajó, Petőfi híd budai hídfő):

Vasárnap kivételével minden nap 11-18 óráig

Kérjük, látogatás előtt egyeztessen a következő telefonszámon: +36 1 464 39 40!

www.a38.hu

www.petrys.hu

Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény (Budapest, Ráday u. 18. Telefon: +36-1-218-7420): keddtől péntekig 12-18 óráig, szombaton 10-14 óráig

 

 

 

Kurátorok:

Szilágyi Erzsébet, szobrász, ötvösművész

Horváth Judit, esztéta, az A38 Kiállítóhely művészeti vezetője

 

További információ:

Szilágyi Erzsébet: +36 30 320 21 42   lizi.lizi@freemail.hu

Horváth Judit: +36 30 645 85 03 hjudit@a38.hu

 

 

 

A kiállítást a Japán Alap és a Ferencvárosi Önkormányzat támogatja.